Η δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου το 2008 σημάδεψε μια ολόκληρη γενιά και άνοιξε μια από τις πιο σκοτεινές σελίδες στις σχέσεις κοινωνίας και αστυνομίας.
Λίγες ώρες μετά, μια φωτογραφία-ντοκουμέντο καταγράφηκε στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Μια εικόνα που όχι μόνο αποκάλυπτε την ωμή πραγματικότητα, αλλά άλλαξε και τη ζωή του φωτορεπόρτερ που τόλμησε να την τραβήξει.
Η στιγμή που κατέγραψε ο φακός του Κώστα Τσιρώνη
Ο φωτορεπόρτερ Κώστας Τσιρώνης, τότε εργαζόμενος στον Ελεύθερο Τύπο, βρέθηκε το πρωί της επόμενης ημέρας από τη δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Εκεί, ο φακός του «έπιασε» μια σκηνή που έκανε τον γύρο του κόσμου:
αστυνομικοί να σημαδεύουν προκλητικά διαδηλωτές, οι οποίοι είχαν κατέβει στους δρόμους σε μια από τις μεγαλύτερες κοινωνικές εκρήξεις της μεταπολίτευσης.
Η φωτογραφία ήταν απολύτως καθαρή. Δεν άφηνε περιθώρια αμφιβολίας. Κι όμως…
Η παράξενη “καθυστέρηση” του Ελεύθερου Τύπου και η προσπάθεια υποβάθμισης
Όταν ο Τσιρώνης παρέδωσε το υλικό στην εφημερίδα, συνέβη κάτι πρωτοφανές:
Ο διευθυντής ζήτησε… χρόνο για να «επιβεβαιώσει» ότι ο αστυνομικός κρατούσε όπλο – λες και δεν φαινόταν καθαρά στη φωτογραφία.
Αποτέλεσμα;
Οι φωτογραφίες θάφτηκαν στις εσωτερικές σελίδες και δημοσιεύτηκαν μόνο όταν ήταν ήδη αδύνατο να αγνοηθούν, αφού είχαν διαρρεύσει στο διαδίκτυο και είχαν φτάσει σε διεθνή πρακτορεία.
Η εικόνα είχε πλέον φύγει από τον έλεγχο όσων ήθελαν να την υποβαθμίσουν.
Η εντολή αποκλεισμού και η ξαφνική απόλυση του φωτορεπόρτερ
Μετά τη δημοσίευση, ο διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου έδωσε εντολή να μην καλύψει ο Κώστας Τσιρώνης την κηδεία του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Λίγο αργότερα, του ανακοινώθηκε η απόλυσή του.
Η επίσημη δικαιολογία;
Ότι δήθεν παραβίασε το «αποκλειστικό συμβόλαιο» της εφημερίδας διαρρέοντας το υλικό.
Η πραγματικότητα όμως, σύμφωνα με δημοσιογραφικές πηγές;
Ο Τσιρώνης απολύθηκε επειδή η φωτογραφία του εξέθεσε την αστυνομία και την τότε κυβέρνηση διεθνώς.
Η εικόνα αποκάλυψε μια βαθιά παθογένεια μέσα στην ΕΛ.ΑΣ. και έδειξε με τον πιο ωμό τρόπο την ένταση και τον αυταρχισμό της περιόδου.
⸻
Μια φωτογραφία που έγινε σύμβολο
Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, η φωτογραφία του Κώστα Τσιρώνη εξακολουθεί να θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα δημοσιογραφικά ντοκουμέντα της σύγχρονης Ελλάδας.
Έμεινε στην ιστορία όχι μόνο επειδή κατέγραψε μια αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, αλλά και επειδή απέδειξε το τίμημα της αλήθειας σε ένα περιβάλλον όπου η έκθεση της εξουσίας δεν είναι πάντα ανώδυνη.
Η εικόνα αυτή παραμένει σύμβολο:
σύμβολο μνήμης, αντίστασης και θάρρους της δημοσιογραφίας απέναντι στη λογοκρισία.
Δημοσίευση σχολίου
0 Σχόλια